Fujifilm X sistem makinalar için, yakın zamana kadar 3. taraf firmalar sadece manuel lensler üretiyordu. Bunlardan birisi de Samyang idi. Samyang’ın X mount uyumlu birçok manuel lensi var.  Samyang 12mm f/2 manuel lens çok beğenilen bir lens olarak yıllardır kullanımda. Firma şimdi bu lensin otofokus versiyonunu yaptı. Bugün sizlerle birlikte yeni çıkan Samyang AF 12mm f/2 X lensi inceleyeceğiz. Radarınıza giriyorsa, haydi buyurun. 

 

Samyang bir Güney Kore firması. Kuruluşu 1972 yılına kadar dayanıyor. 2000’li yılların başlarından itibaren fotoğraf makinaları için lensler üretmeye başlıyorlar. O tarihten bu yana da birçok fotoğraf makinası bayonetleri için uyumlu lensler üretiyorlar. Ben de 2014 yılında Samyang 8mm balıkgözü bir lens edinmiştim, o gün bugündür severek kullanırım. 

Samyang lensler yurtdışında Rokinon markası altında da satılıyor. Ama her ikisi de aynı Kore firmasının ürünleri. Türkiye’de bilinen ve kullanılan marka Samyang. Biz Samyang ile devam edelim. Az önce söylediğim gibi firmanın X mount uyumlu birçok manuel lensi var ama AF 12mm f/2 X Fujifilm için üretilmiş ilk otofokus lensi.  

Gelin şimdi bu lensi, enine boyuna detaylı bir şekilde inceleyelim.     

YAPISAL ÖZELLİKLER 

Lensi elime aldığımda ilk dikkatimi çeken şey çok hafif olması, ağırlığı sadece 212 gram. Böylesine hafif bir lens üretebilmek için gövdeyi plastikten yapmışlar. Ancak, öyle kalitesiz ya da ucuz plastik hissi veren bir yapı değil elimdeki. Tam aksine sağlam, kaliteli bir his bırakan sert plastikten üretilmiş. Bayonet kısmı metalden yapılmış ve elektronik kontaktlar sayesinde lens makine ile haberleşebiliyor.  

Lensin üzerinde oldukça geniş bir yer tutan manuel netleme halkası öylesine güzel, düzenli işlenmiş ki hem görünüşü hem de dokunduğunuzda verdiği hissiyat çok hoş. Çok da yumuşak bir dönüşü var. Netleme halkasının bitiminde kırmızı renkli bir çember var. Lense güzel bir hava katıyor. Lensin, kanatlı kibar bir parasoleyi var. Beyaz noktaları üst üste getirecek şekilde söküp, takabiliyorsunuz. Kilitlenmesi için biraz güç vermek gerekiyor.  

Bu arada ambalajın içinden çok sevimli bir lens kutusu çıkıyor. Soft-shell malzemeden yapılmış, fermuarlı silindir şeklindeki bu kutu, lensi korumak için güzel düşünülmüş, estetik bir detay.  

Lensin iç yapısında ise 2 tanesi asperikal ve 3 tanesi ekstra dispersiyonlu mercek olmak üzere 10 grupta 12 eleman kullanılmış. 

Az önce söylediğim gibi 212 gramlık bu lensimizin çapı 70mm ve yüksekliği de yaklaşık 59mm. Filtre çapı 62mm olan bu ultra geniş açı lens 99.1 derecelik bir görüş açısına sahip.   

Lens üzerinde iki noktada sızdırmazlık elemanları ve ayrıca arka koruyucu cam var. Böylece hafif yağmur, kar ve toz gibi hava şartlarına dayanım sağlanabiliyor.  

Yapısal özelliklere diyafram detayı ile noktayı koyalım. Fujifilm kullanıcıları olarak alışık olduğumuz, diyafram halkasının lens üzerinde olduğu bir tasarımı maalesef bu lenste bulamıyoruz. Onun yerine birçok fotoğraf makinasında olduğu gibi diyaframı, ön ayar çarkı ile ayarlayabiliyoruz. Elbette bu bir sorun değil ama Fujifilm lenslerde ben öylesine alıştım ki diyaframı lens üzerinden değiştirmeye. Keşke Samyang’da böyle tasarlamış olsaydı dedim…  

OTOFOKUS (AUTOFOKUS) 

Lensin en yakın netleme mesafesi 20cm. Her zaman olduğu gibi öne yani yaklaşık 20cm’ye bir obje ki bu sefer Rıfkı baba ve arkaya yaklaşık 3 metreye de Pakize’yi yerleştiriyoruz. Rıfkı Baba ve Pakize arasında otofokus geçişlerine baktığımızda otofokusun oldukça hızlı olduğunu görüyoruz.   

Video modunda durum nedir diye incelediğimizde, benzer şekilde hızlı otofokus performansını gözlemliyoruz. Lens hem videoda fokus breathing dediğimiz nefes alma işini yapmıyor. İçeride lineer motorun ince ayar için dar aralıkta ileri geri hareket yaptığını düşük bir ses tonu olarak duyabiliyorum ama görsel olarak videoyu rahatsız edecek bir nefes alıp verme olmuyor. Dolayısıyla video çekerken otofokus kullanma ile ilgili herhangi bir sorun yaşanmıyor.  

Yüz göz tanıma performansını test etmek için, rastgele hızlı hareketler yaparak, Pakize’nin yüzünü takip etme performansına bakıyorum. Bu anlamda da oldukça başarılı buluyorum. Yer yer kaçırmalar olsa da hızlı bir şekilde yeniden yakaladığını görebiliyorum.  

Genel değerlendirme olarak lensin, güvenilir ve hızlı bir otofokus performansına sahip olduğu kanaatine vardım. Gelin şimdi de keskinlik performansını inceleyelim.  

KESKİNLİK (SHARPNESS)  

Not: Aşağıda bahsi geçen fotoğrafları videodan takip edebilirsiniz. 

Lensin keskinliğini görmek için, önce f/8 diyaframda bir fotoğraf çektim. Referans olacak bu fotoğrafı çekerken f/8 diyafram değerini seçmemin nedeni, lenslerin optik kaliteyi en üst düzeyde ortaya çıkardıkları orta diyafram değerlerinden birisi oluşu.  

Bu fotoğrafı incelediğimde merkezde keskinliğin çok iyi olduğunu görüyorum. Kenarlardaki keskinliğe baktığımda köşelerde de yüksek seviyede keskinlik gözlemleyebiliyorum.  

Lensin en açık diyaframı f/2 ile aynı fotoğrafı çektiğimde ve referans fotoğraf ile karşılaştırdığımda merkezde aynı keskinliği alabildiğimizi, köşelerde ise belli belirsiz çok az bir keskinlik kaybı olduğunu gözlemliyorum.  

Benzer gözlemi yapmak için en kısık diyafram yani f/22 ile çekilmiş fotoğrafa bakıyorum. Merkezde ve köşelerde bir parça keskinlik kaybı olduğunu gözlemliyorum. Diyaframı bir stop açıp f/16 diyaframa baktığımda keskinliğin hem merkezde hem de köşelerde iyileştiğini ancak f/8 seviyesini henüz yakalayamadığını görüyorum. Bir stop daha açıp f/11 seviyesine geldiğimde ise hem merkezde hem de köşelerde f/8 seviyesini yakalayabiliyorum.  

f/2 diyafram ile f/22 diyaframı birbiri ile karşılaştırdığımda, az önceki gözlemlerimizi doğrular şekilde f/2 diyaframın hem merkezde hem de köşelerde f/22 diyaframa göre daha keskin olduğunu görüyorum.  

Kafama takılıyor ve daha birkaç hafta önce incelediğim Fujifilm XF 23mm f/1.4 lensin f/8 de çekilmiş fotoğrafını buluyorum ve bunu Samyang AF 12mm f/2 lensin f/8 ile çekilmiş fotoğraf ile karşılaştırıyorum. Merkezde her iki lensin birbirine eşdeğer derecede keskin olduğunu, köşelerde ise 23mm f/1.4’ün bir parça daha keskin olduğunu görüyorum. 

Kafama takılıyor ve keskinliğinden emin olduğum Fujifilm 10-24 lensim ile f/8 diyaframda aynı fotoğrafı çekiyorum ve bunu Samyang AF 12mm f/2 lensin f/8 ile çekilmiş fotoğraf ile karşılaştırıyorum. Hem merkezde hem de köşelerde her iki lensin birbirine eşdeğer derecede keskin olduğunu görüyorum. 

Buradan çıkardığım sonuç şudur ki, Samyang 12mm f/2 lens en açık diyaframdan f/11 diyaframa kadar özellikle merkezde, ama aynı zamanda köşelerde de keskin bir performans veriyor. Bu performans f/16 ile bir parça ve nihayetinde f/22 ile bir parça daha düşüyor. Ama belirtmek isterim ki genel performansı benim beklentilerimi aşmış durumda. 

RENK SAÇILMASI (CHROMATİC ABERRATİON) 

Farklı dalga boyundaki ışığın bir odak noktasında toplanamamasından oluşan lens kusurunu renk saçılması diye adlandırdığımızı daha önceki incelemelerimde de söylemiştim. Yine biliyoruz ki bu kusur hemen hemen her marka lenste var ve üreticilerin yayınladıkları lens profil datası ile Photoshop, Lightroom gibi yazılımlarda kolayca giderilebiliyoruz.  

Lenste oluşabilecek renk saçılmasını görebilmek için en açık diyaframda bir fotoğraf çektim. Renk saçılmalarını en kolay görebilmek için kontrastın yüksek olduğu, arka planın aydınlık olduğu yerlerde bakmak gerekiyor. Şu bölgelerde yeşil renk saçılmasını rahatlıkla görebiliyoruz. Daha da rahat izleyebilmeniz için %200 oranında büyütüyorum. Diğer tarafta çok az da mor saçılması var.  Lightroomda lens corrections sekmesi altında Remove Chromatic Aberration yani renk saçılmasını ortadan kaldır ifadesini tıklayarak, hemen her lenste olan bu kusuru otomatikman ortadan kaldırabiliyoruz.  

GEOMETRİK BOZULMA (DISTORTION) 

12mm ultra geniş açı, full frame karşılığı 18mm’ye karşılık geliyor. Böylesine geniş açı lenslerin en büyük etkilerinden birisi İngilizcesinde barrel distorsiyon denilen fıçı etkisini andırır geometrik bozulmalar. Elimizdeki lenste bu etkinin ne derece görünür olduğuna bakmak için bir fotoğraf çektim. Bu fotoğrafta merkezde birbirine dik olacak şekilde iki referans çizgi çektim. Şimdi yatayda ve dikeyde çekeceğim çizgilerin fotoğraf üzerindeki yatay ve dikeyler ile örtüşmesi lazım. Ancak şu bölgelerde çizgilerin bir parça saptığını görebiliyoruz. Bu da merkezde bir şişkinliğe yol açan, bir geometrik bozulmaya işaret ediyor. Ancak bu açıdaki bir lens için bozulmalar az sayılabilecek seviyede. Lightromda, lens düzeltme datasını aktif edip, pasifleştirdiğimizde de oluşan fotoğraf düzenlemesinden geometrik bozulmayı görebiliyoruz. Ancak diğer taraftan LR üzerinden bunu bir çırpıda düzeltebileceğimizi de görmüş oluyoruz.  

KÖŞE KARARMASI (VİGNETTE) 

Yine geniş açıların en sık karşılaşılan problemlerinden birisi köşe kararması dediğimiz vinyet etkisidir. Aslında birçok durumda biz fotoğrafçılar ilgiyi merkeze çekmek için bu etkiyi fotoğraf düzenlerken görsele dahil ederiz. Bakalım lenste vinyet oluşuyor mu. Bu anlamda fotoğrafa baktığımızda rahatsız edici bir şey görünmüyor. Ama LR lens düzeltme opsiyonunu aktif ettiğimizde lensteki köşe kararmaları ortadan kalkıyor ve efektin derecesini gözlemleyebiliyoruz.  

BULANIKLIK ETKİSİ (BOKEH) 

Lensin en açık diyaframında keskinliğin oldukça iyi olduğunu belirlemiştik. Şimdi bu açık diyaframda fotoğraflar, videolar çekelim ve bulanıklık etkisi yani bokehi gözlemleyelim. Fotoğraflara bakacak olursak, ön tarafta keskin bir obje ve arkada krema yumuşaklığında, geçişleri çok hoş, ışık alan bölgelerde dairesel bokehler oluştuğunu görüyorum. Video da çok benzer bir sonuç aldığımı rahatlıkla söyleyebilirim. 

MERCEK PARLAMASI (LENS FLARE) 

Lensleri doğrudan ışık kaynağına tuttuğunuzda, mercek parlaması ya da İngilizcesi ile lens flare dediğimiz bir etki ortaya çıkar. Nadiren estetik kaygılar nedeniyle kullanılsa da birçok durumda bu etkinin mümkün olduğunca az olması istenir. Lens üreticileri de bu nedenle lenslere kaplamalar uygularlar. Samyang 12mm f/2 lensin dış ortamda güneş ışığı karşısında ve iç ortamda yapay ışık altında verdiği mercek parlamasını ekranda görüyorsunuz.  

Diğer taraftan, en kısık diyaframda ışık kaynağının oluşturduğu ışık yıldızını da şimdi görüyorsunuz.    

VİDEO 

 Not: Örnek video klibini ana videonun içinde izleyebilirsiniz. 

FOTOĞRAF KALİTESİ 

 Not: Örnek fotoğrafları videonun içinde izleyebilirsiniz. 

SONUÇ 

Peki, sonuçları toparlayacak olursak, önce olumlu yönler;  

  • lens otofokus konusunda hem fotoğrafta hem de videoda çok başarılı;   
  • Yüz/göz tanıma açısından ara sıra hedeften sapabilse de hızlı geri dönüşü ile başarılı; 
  • f/2 ve f/11 diyafram arasında merkezde jilet gibi, köşelerde de yüksek keskinliğe sahip oluşu; 
  • 12mm için kabul edilebilecek ve kolayca düzeltilebilecek ölçüde geometrik bozulma söz konusu; 
  • Yine farkında olunmayacak kadar az seviyede köşe kararması yapması;
  • Açık diyaframlarda harika bir bokeh vermesi; 
  • Az miktarda mercek parlaması üretmesi; 
  • Ultra geniş açısıyla fotoğraf için güzel bir çalışma aralığı vermesi; 
  • Hava şartlarına dayanımı;
  • Hafif olması;
  • Hoş bir lens koruma kılıfı ile gelmesi.

Olumsuz yönleri ise 

  • F/16 -f/22 arasında keskinliğin merkezde ve köşelerde bir parça kaybedilmesi; 
  • Her ne kadar yazılım ile kolayca giderilse dahi %100 büyütmede görülebilen renk saçılması üretmesi;
  • Dış yapısının plastik olması;

Elde ettiğim sonuçlardan sonra şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki ultra geniş açı ile fotoğraf çekmeyi seven arkadaşlarımız, özellikle doğa/manzara fotoğrafçıları ve kısmen sokak fotoğrafçıları için bu lens çok iyi bir alternatif. Keskin, hızlı, güvenilir. Video için çok sık kullanılabilecek bir açı olmamakla birlikte, hafifliği ile gimbal üzerinde rahat ettirebilir ve sessizliği ile video çalışmalarında da kullanılabilir diye düşünüyorum. Videoda mauel fokusu kullanmak her zaman için daha güvenilir bir seçenek olur. Sonuç olarak lensi gönül rahatlığı ile tavsiye ediyorum.  

Samyang 12mm f/2 otofokus lens benim en çok merak ettiğim lenslerden birisiydi. Bu nedenle bu lensi test edebildiğim için çok mutluyum. Bize bu fırsatı verdiği ve bağımsız değerlendirmemize olanak sağladığı için Samyang Türkiye Distribitörü Tez Elektronik’e teşekkür ediyorum.